Kasteelconcert - Het Gelderse Blaaskwintet - 26 februari 2023

. Locatie: Kasteel Daelenbroeck

Het Gelders blaaskwintet, bestaande uit Egbert Jan Louwerse (fluit), Kirsten Jeurissen (hoorn), Pauline Oostenrijk (invalster) (hobo), Mette Laugs (fagot) en Irene Teepe (klarinet) staat vaak letterlijk tussen haar publiek. Opgericht in 2007, een cd opname in 2008 en een eigen kamermuziekserie in 2009. Het grenzeloze speelplezier en de wilskracht om iedere keer een hoogwaardig muzikaal eindproduct neer te zetten vormen de rode draad in de ontwikkeling van dit kwintet. Inmiddels heeft het ensemble een zeer gevarieerd repertoire opgebouwd met ontroerende, prikkelende, vrolijke, maar ook verrassende muziek. Van Sweelinck en Danzi via Brahms naar Lygeti en Piazolla. Alle muziekstijlen komen aan bod. Naast de reguliere concerten organiseert het kwintet ook workshops en educatievoorstellingen. Concerten zijn inmiddels gegeven voor alle denkbare doelgroepen, zoals kinderen, studenten, slechtzienden, managers, ambachtslieden, wandelaars en overige muziekliefhebbers. Door middel van de energieke manier van spelen en levendige manier van vertellen over de stukken en persoonlijke ervaringen, geeft het ensemble u een bijzonder kijkje in de muzikale keuken.


Egbert Jan Louwerse

Mijn naam is Egbert Jan Louwerse en ben sinds het seizoen 2019/2020 de nieuwe fluitist van het kwintet. Ik ben hoofdvak docent Fluit en coördinator Klassiek aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen waar Mette mijn collega is en wij ook samen lesgeven en werken aan het begeleiden van studenten.

Als fluitist doe ik heel veel verschillende projecten waarbij kamermuziek mijn grote liefde heeft. Als uitvoerende muzikale researcher doe ik de afgelopen jaren onderzoek naar Franse kamermuziek, maar ook Barok en het hedendaagse repertoire interesseren mij erg. Dat laatste maakt dat ik ook als componist/speler actief ben, soms gebruik makend van electronica die toegang geeft tot nieuwe klankwerelden.

Als musicus die veel verschillende dingen doet, zoals wij dat alle 5 doen, kom je elkaar altijd wel ergens tegen. Zo kende ik de collega’s uit het kwintet al van eerdere samenwerkingen en dat maakte dat ik geen moment hoefde na te denken toen de vraag kwam in het kwintet te willen komen. Sámenspelen is een belangrijk aspect in het kwintet. Het is niet alleen eenieders meegebrachte enorme ervaring die het zo heerlijk maakt in het kwintet te spelen, maar misschien wel vooral het samensmelten van elkaars artistieke breinen tijdens het musiceren, een vorm van communicatie waarvoor geen woorden nodig zijn, maar waarin wij elkaar feilloos begrijpen. Komt u weer eens luisteren?

Irene Teepe

Irene Teepe begon op haar zesde met het bespelen van de blokfluit en de piano. Het blazen beviel haar veel beter dan het pianospelen en in een orkest spelen was haar grote droom. Zij koos daarom vol overtuiging voor de klarinet. Tijdens haar middelbare school tijd rende ze heen en weer tussen het hockeyveld en het jeugdorkest met in haar tas steevast de twee belangrijkste voorwerpen van haar middelbare schooltijd, een hockeystick en een klarinet. Na jaren van fanatiek sporten en uitgebreid studeren, verkoos zij uiteindelijk het artistieke boven het sportieve. Na een studie aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Piet Honingh en George Pieterson en vervolgens bij Wolfgang  Meyer in Duitsland is haar grote droom uitgekomen.

Irene speelt sinds 1995 in Het Gelders Orkest. Ze is daar te horen op klarinet, Es klarinet en basklarinet. Daarnaast speelt ze in diverse kamermuziek ensembles, waaronder het Teerosebloomtrio, een ensemble dat bestaat uit klarinet, cello en piano.

Kirsten Jeurissen

Soms kunnen peuterfoto’s een glimp van de toekomst onthullen. Dat geldt zeker in het geval van Kirsten Jeurissen. Als kleine koter werd ze regelmatig gekiekt, spelend met de hoorn van haar vader. Na in haar jonge jaren de viool en piano uitvoerig te hebben ontdekt, stapte ze op haar tiende over naar haar ‘favoriete instrument.’ “Mijn eerste hoorn was een onooglijke, ongelakte zilverkleurige hoorn, maar binnen de kortste keren struinde ik er wel alle amateur orkesten uit Den Haag en omstreken mee af.”

Kirsten is leergierig: tegelijkertijd met haar opleiding aan het Haags Conservatorium bij Vicente Zarzo en Herman Jeurissen  volgde ze de studie rechten aan de Universiteit van Leiden. Beide specialismen kwamen samen in haar afstudeerscriptie: De rechten en plichten van de uitvoerend kunstenaar. “Vanaf het moment van afstuderen was de weg voor mij helemaal vrij om fulltime met alle facetten van muziek bezig te zijn. Wat een genot.”

Waar Kirsten bij het Gelders Orkest haar liefde voor het grote symfonische repertoire kwijt kan, voedt ze bij het Nederlands Blazers Ensemble haar nieuwsgierigheid en behoefte aan prikkeling door middel van nieuwe, onbekende uitdagingen, waaronder bijvoorbeeld het leren bespelen van niet voor de hand liggende muziek instrumenten en het ontdekken van muziek uit minder bekende culturen. Ook deelt ze haar liefde en passie voor muziek graag met amateur musici, in de vorm van privé en ensemble lessen.


Mette Laugs

Mette Laugs studeerde fagot bij Johan Steinmann aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, en behaalde haar examen Uitvoerend Musicus in 1994. Nog voor haar afstuderen werd ze aangenomen bij ‘Het Gelders Orkest’ (het huidige Phion), het orkest waarvan ze in 2013 als solofagottist afscheid nam om nieuwe wegen in te slaan. Muziek betekent voor Mette samenspelen, communiceren en inspireren. Al sinds haar jeugdjaren geeft ze met de energie en passie die haar zo kenmerkt les, organiseert ze muziekcursussen en speelt ze in diverse ensembles.

Vanaf 2008 is ze als hoofdvakdocent fagot en docent kamermuziek verbonden geweest aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen, waar ze per september 2013 benoemd werd als coördinator van de Master of Music opleiding.
Ook volgde ze de masteropleiding ‘Management en Innovatie in maatschappelijke instellingen’ aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (diploma 2015) waar ze werd opgeleid tot verandermanager.

Per half augustus 2021 is ze opleidingsmanager klassiek aan het conservatorium Maastricht. In deze functie hoopt ze een bijdrage te kunnen leveren aan het opleiden van musici van de toekomst.

Pauline Oostenrijk, hobo
(valt in voor Bram Kreeftmeijer)

Pauline Oostenrijk ontving in 1999 de Nederlandse Muziek Prijs, de hoogste staatsonderscheiding op het gebied van de Klassieke Muziek. Voordien had ze op nationale en internationale concoursen al de nodige prijzen in de wacht gesleept, waaronder de eerste prijs van het Fernand Gillet hoboconcours in Baltimore, die haar een recital in Carnegie Hall opleverde.
In 1986 was ze de Nederlandse ‘Young Musician of the Year’.
Ze studeerde hobo en piano aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam en voltooide op latere leeftijd de studie Nederlandse Taal en Letterkunde aan de Universiteit Utrecht.
Van 1993 tot 2018 was Pauline als solo hoboïste verbonden aan het Residentie Orkest.
Van haar activiteiten als soliste en kamermusicus getuigen een aanzienlijk aantal cd-opnames. Verschillende componisten schreven werken voor haar, waaronder Louis Andriessen
(‘To Pauline O’ voor hobo solo).
Pauline Oostenrijk is lid van het Orlando Quintet en het ensemble Tableaux Vivants.
Ook musiceert ze vaak met het The Hague String Trio.
Ze schrijft en componeert graag en is docent hobo aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen en aan Kunstencentrum De VAK in Delft.

Programma


Shostakovich:                   Polka

J. Haydn:                          divertimento
                                          Allegro con spirito
Andante quasi Allegretto “Chorale St. Antoni”
Menuetto
Rondo
Agay                                  Five easy dances
Polka
Tango
Bolero
Waltz
Rumba
Jacob Gade:                     Tango Jalousie

PAUZE


Jurriaan Andriessen:         Sciarada Spagnuola
Entrata
Pavane
Gagliarda
Passamezzo
Frottola
Finale
Julio Medaglia:                 suite ‘Belle Epoque in Sud-America’
Tango
Valse Paulista  
Julio Medaglia:                 suite Popular Brasileria
Seresta
Jerome Kern:                   The waltz in swing time